söndag 4 mars 2012

Kafka - Förvandlingen

Jag fann boken ganska intressant och jag blev stormförtjust i början när han vaknar upp och agerar på helt oväntat sätt. Hans lugna tankegångar fick mig att vilja läsa vidare. Framåt slutet blev det dock lite tyngre läsning, jag led med insekten när han slutade äta och jag blev lite sur på familjen sätt att reagera. Det är ganska uppenbart att han förstår sin syster, men ingen i familjen verkar vilja förstå att det inte är en simpel insekt i rummet. Det blir säkert lättare för dom att tänka på Gregor Samsa som död.

I sin helhet uppmärksammar boken saker som, vare sig den handlar om antisemitism eller Kafkas far, alla borde tänka på. Det är skönt att den är kort och hyfsat enkelt skriven, det lämnar öppet för massvis med olika tolkningar. Man slipper gräva sig ned i boken och författarens tankar, och kan istället fokusera på sin egen tolkning. Så jag skulle vilja säga att Kafka verkligen har lyckats med den här boken. Det kan mycket väl vara så att Kafka hade en tolkning, men jag tror inte att man därför som läsare behöver begränsa sig.

1 kommentar:

  1. Jag tror att ordbehandlaren (läs datorn) har haft katastrofal inverkan på litteraturen: too many words. Ofta. Tänk om de flesta böcker var mer som Kafkas, korta och otroligt innehållsrika?

    Säger jag som ska ge er en tegelsten nästa gång... höhö...

    SvaraRadera